مرغوب ترین قیر کشور

مرغوب ترین قیر کشور حاصل از پالایش نفت خام فوق سنگین میدان های نفتی سروش و نوروز در پالایشگاه جدید قشم، نخستین پالایشگاه نفت فوق سنگین ایران تا ١,٥ سال آینده تولید می شود.

رئیس پ‍ژوهشکده پالایش نفت در پژوهشگاه صنعت نفت در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: این پالایشگاه که نخستین پالایشگاه نفت فوق سنگین کشور است، برای تولید فرآورده های نفتی سبک و قیر مرغوب با ظرفیت پالایش ٣٠ هزار بشکه در روز طراحی شده است و تا یک سال و نیم آینده به بهره برداری خواهد رسید.

منصور بزمی تولید قیر با کیفیت را از ویژگی های ممتاز این پالایشگاه برشمرد و افزود: سالانه ٨٠٠ هزار تن قیر از نفت خام فوق سنگین میدان های نفتی سروش و نوروز در این پالایشگاه تولید می شود که از نظر کیفیت قابل رقابت با برترین قیرهای تولیدی شرکت های معتبر جهانی از جمله شرکت شل است.

وی افزود: خوراک این پالایشگاه به وسیله کشتی به جزیره قشم حمل خواهد شد.

به گفته بزمی، پژوهشگاه صنعت نفت پس از گذشت ٧ تا ٨ ماه، کار عملیاتی موفق به کسب دانش فنی تولید قیر با چسبندگی و کیفیت بالا از نفت خام فوق سنگین شد و این نوع قیر برای صادرات بسیار مناسب است.

او تصریح کرد: بهای هر تن قیر تولیدی در پالایشگاه قشم ٢٠ تا ٣٠ دلار گران تر از دیگر قیرها و از چسبندگی و کیفیت بالایی برخوردار است و ارزش افزوده هر بشکه قیر تولیدی در این پالایشگاه حدود سه تا پنج دلار برآورد می شود.

رئیس پ‍ژوهشکده پالایش نفت پژوهشگاه صنعت نفت درباره دیگر محصولات تولیدی در پالایشگاه قشم گفت: تنها بخشی از تولید این پالایشگاه به قیر مرغوب اختصاص خواهد یافت، نفتا، بنزین، دیزل و نفت کوره، از دیگر فرآورده های تولیدی در پالایشگاه نفت خام فوق سنگین قشم است.

بزمی درباره روند ساخت پالایشگاه فوق سنگین قشم گفت: مخازن این پالایشگاه ٣٠ هزار بشکه ای از سوی بخش خصوصی در مرحله نصب قرار دارد و دیگر تجهیزات مورد نیاز آن در مرحله خرید است.

رئیس پ‍ژوهشکده پالایش نفت پژوهشگاه صنعت نفت با بیان این که سالانه سه میلیون تن قیر در ٩ پالایشگاه کشور تولیدی می شود، تصریح کرد: هم اکنون رشد مصرف قیر در کشور حدود هشت درصد است.

وی با بیان این که چین، بزرگ ترین مصرف کننده قیر در جهان است، افزود: با آغاز تولید قیر در پالایشگاه قشم، مرغوب ترین قیر تولیدی برای صادرات به کشورهای منطقه از جمله چین، هند و روسیه در این پالایشگاه تولید خواهد شد.

بزمی یکی از اهداف مهم ساخت این پالایشگاه قشم را صادرات فرآورده های تولیدی اعلام و تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی جزیره قشم و دسترسی آسان به اسکله ها موقعیت بسیار خوبی برای صادرات فرآورده های نفتی در این منطقه وجود دارد.

به گفته رئیس پ‍ژوهشکده پالایش نفت پژوهشگاه صنعت نفت، با بهره برداری از پالایشگاه نفت قشم، زمینه اشتغال ٢٠٠ نفر به صورت مستقیم و یک هزار و ٥٠٠ نفر به صورت غیر مستقیم در منطقه قشم فراهم می شود.

وی گفت: طراحی واحد پالایشگاه نفت فوق سنگین در قشم از سوی پژوهشگاه صنعت نفت انجام شد و با انعقاد قراردادی تکنولوژی تولید قیرمرغوب از نفت خام فوق سنگین، در اختیار یک شرکت خصوصی قرار گرفت.

بزمی سرمایه مورد نیاز برای ساخت این پالایشگاه نفت خام فوق سنگین را ١٠٠ میلیون دلار اعلام و تصریح کرد: با توجه به اقتصادی بودن ساخت این پالایشگاه، سرمایه گذاری آن حدود یک سال تا یک سال و نیم آینده بازگشت داده می شود.

 

اطلاعات تماس کارخانه :

  • آدرس : تبريز، جاده آذرشهر، شهرك صنعتي سليمي، خيابان 45 متري اول، خيابان 30 متري چهارم جنوبي، خيابان 20 متري 51، روبروي كارخانه آجر نسوز
  • تلفن : 3-34329251 – 041
  • ایمیل: info@azarpasargad.com

  • اطلاعات دفتر تهران :

  • آدرس : تهران، خیابان دکتر شریعتی، بالاتر از حسینیه ارشاد، خیابان قبا، پلاک 19، طبقه دوم، واحد 7
  • تلفن : 22841517 و 2 - 22850531 - 021
  • فکس : 22850533 - 021
  • کد پستی : 1947733116

اطلاعات دفتر فروش :

  • آدرس : تبريز، جاده ائل گلي، فلكه خيام، خيابان شهيد روحاني، پلاك 78، ساختمان تاماي، طبقه 4
  • تلفن : 33820625 و 33820825 و 33820629 – 041
  • فكس : 33821220 – 041
  • همراه : 4003477 – 0914
  • كد پستي : 5166883371
  • ایمیل : sale@azarpasargad.com

ارتباط با ما